Hvorfor bruke Snapchat til annonsering?

En innføring i Snap Ads



I følge SoMe-tracker har 2,4 millioner nordmenn profil på Snapchat og hele 73% av disse bruker Snapchat daglig. Vi kan dermed nå en ganske stor målgruppe på Snapchat, som vi kanskje ikke klarer å engasjere like godt gjennom andre kanaler. 

Snapchat har lenge vært populært blant de yngre, men trender viser at stadig flere eldre finner veien til Snapchat. Nå har 1 av 3 over 60 år profil. Dette gir gode muligheter for annonsører og kanalen blir nå i større grad en del av kampanjer i sosiale medier. 


Hva er Snap Ads?

På Snapchat kan man annonsere gjennom Snap Ads, Geo-filter og Lenses. I denne artikkelen vil vi fokusere på Snap Ads.

Snap Ads er korte (maks 10 sekunders) vertikale videoannonser som plasseres mellom venners stories og innholdet i Discovery. I videoene får man muligheten til "Swipe up" for mer informasjon. Annonsører kan da legge inn link til nettside eller legge opp til interaksjon direkte i appen. 

Annonseringen av Snap Ads er self service. Selve Ads Manager verktøyet er relativt likt andre annonseringsverktøy for sosiale medier. De som er kjent i Facebook Ads Manager vil kjenne igjen strukturen. For å kunne annonsere trenger man en Snapchat-konto for å opprette en annonsekonto. Her kan det være fint å opprette en konto på e-postadressen til bedriften. 


Hvordan komme i gang med annonseringen på Snapchat?

Steg 1: Opprett kampanje


Man starter med å opprette en kampanje. Selve kampanjen kan optimaliseres etter ønsket mål. Per dags dato er det 5 ulike målsetninger, men dette utvides stadig. 

Steg 2: Målretting

Neste steg tar det videre til annonsesettet. Her velger man målretting, plassering og levering. 

Annonseringen kan målrettes etter følgende kategorier: 

Geografi: Her kan du både inkludere og ekskludere geografiske områder.
Demografi: Du kan velge målgruppens kjønn, alder og interesser. 
Predefined audiences: Dette er målgrupper som baserer seg på adferden til brukeren på Snapchat. 
Custom audience: Du kan opprette egendefinerte målgrupper og lookalikes. 

Steg 3: Lag annonsen


Du kan enten laste opp en ferdig video-fil eller bruke Snap Publisher til å designe og lage eget innhold. Annonsen får merkenavn, heading og call-to-action som tekst overlay på videomaterialet. 

Vår erfaring er at Snapchat sine retningslinjer er noe strengere enn hva vi er vant til fra Facebook. Derfor er det lurt å sjekke ut retningslinjene før man lager materialet. 

Noen av de viktigste tekniske spesifikasjonene:

  • 3 til 10 sekunder

  • 9:16 aspect ratio / 1080 x 1920 px

  • Tillatt: live, motion graphic, slideshow, GIF og stillbilder

  • .mp4 eller .mov 


CASE:

Vi testet ut Snap Ads for vår kunde VG-Bud i januar 2018. Målet med kampanjen er å få inn flere søknader om å bli VG-Bud. Målgruppen er ungdommer i alderen 13-17 år og Snap Ads ble en naturlig kanal å teste ut.  I januar 2018 står Snapchat for 23% av alle innsendte søknader og antallet konverteringer har økt med 147% sammenlignet med samme periode i fjor.


Er du klar til å teste ut Snap Ads? 
Ønsker du å høre mer om annonsering i Snapchat? Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale - vi hjelper deg gjerne med å komme i gang! 

Mette Nordnes, SoMe-spesialist: 
Tlf.: 913 11 081
E-post: mette@a2n.no


<< Forrige         7 av 55        Neste >>
loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
loader