Illustrasjon – skill deg ut i mengden

Det klassiske uttrykket «Et bilde sier mer enn tusen ord» er høyrelevant innen markedsføring og kommunikasjon. I en stadig mer visuelt rotete verden, der konkurransen om forbrukernes oppmerksomhet er stor, vil illustrasjon stå tydelig frem og gi din bedrift personlighet. Hvis brukt konsekvent og gjennomgående kan illustrasjon fungere som det femte element, dvs. det definerende elementet i en visuell identitet.

Illustrasjoner er et godt alternativ eller komplement til bilder/fotografier. Ønsker du å bruke foto anbefaler vi at du tar egne bilder med en profesjonell fotograf. Da sikrer du deg rettigheter, og får bildemateriale som er skreddersydd til formålet. Et rimeligere alternativ er å kjøpe ferdige ”Stock-photos” hos bildebyråer – men risikoen for å fremstå generisk og kjedelig er stor. I tillegg vil slike bilder brukes også av andre – i verste fall av din argeste konkurrent.

Fordeler ved illustrasjon
Med illustrasjon har du muligheten til å få et 100 % tilpasset og unikt motiv. I motsetning til fotografi, hvor flere forskjellige motiver kan kreve en merkostnad på modeller og lokasjoner, er det ingen begrensninger på hva som kan illustreres.

Ved å bestille en unik illustrasjon til bruk i kommunikasjonen, vil ingen av dine konkurrenter ha noe lignende. Din bedrift skiller seg ut og fremstår mer gjenkjennelig.



Bymiljøetaten – maskoter
Vennlig: Et lag av dyremaskoter ble tegnet for å engasjere barn i naturen og miljøet.



Konkretisering av kompliserte temaer
Illustrasjon kan også med fordel brukes når dere ønsker å kommunisere noe abstrakt, som f.eks. et selskaps visjon og verdier.  Sensitive tema som psykiske sykdommer er også egnet for illustrasjon. Her kommer fotografier ofte til kort, da de kan oppfattes for klisjeaktige og intetsigende. Tenk for eksempel på alle mennesker med hendene på hodet som brukes for å beskrive depresjon. Eller hender som holder et grønt eple for å symbolisere sunnhet.




Med illustrasjon kan abstrakte temaer konkretiseres, og vanskelige temaer fremstå på en respektfull og original måte. På samme måte brukes infographics flittig til å illustrere komplisert og omfattende informasjon, som f.eks. i årsrapporter og når tungt fagstoff skal formidles.

Bymiljøetaten
Infographics: Bymiljøetaten i Oslo ønsket å formidle miljøtiltak i forskjellige områder på en oversiktlig og tilgjengelig måte.


Illustrasjon er også et ypperlig middel om det som skal avbildes er et uferdig produkt eller konsept. F.eks. ved boligprosjekter før bygningene er ferdigstilte eller ved innsalg av et forretningskonsept. Å ha visuelle knagger i en presentasjon gjør det lettere for mottaker å huske informasjonen du presenterer.

Mange forskjellige stilarter
Illustrasjon byr på en mengde stilarter og teknikker. Det er viktig å ta et bevisst valg på hvilket formspråk som passer din bedrift eller et spesifikt prosjekt. Eksempelvis kan røffe strektegninger passe bedre til en barnehage enn et advokatfirma. Vi kommer gjerne med forslag til hvilken stil som kan passe for dine behov.


Collage illustrasjoner
Abstrakt: Illustrasjoner til fagpublikasjon, med stor variasjon i tematikk og innhold. Den særegne bildestilen ble en måte å binde artiklene sammen på.




Turmat plakat
Nostalgisk: Opplysningsplakat for skoler og barnehager, utsendt fra Norsk Friluftsliv. Kunden ønsket et fengende, sjarmerende og nostalgisk preg, med tydelige assossiasjoner til barnelitteratur.  



Kort oppsummert er illustrasjon en smart måte å sikre seg original og skreddersydd visuell kommunikasjon. Vår flinke illustratør, Rebecca, leverer innenfor flere stilarter og teknikker, blant annet vektorgrafikk, blyantskisser og maling. Vi har levert alt fra redaksjonelle illustrasjoner til animert karakterdesign brukt i multimediale kampanjer. Ta kontakt, så forteller vi gjerne mer!


Turmat
Ikoner: Skreddersydde ikoner til kampanjen ”Turmat fra hele verden”. Selv om du finner et stort utvalg av ikoner på nett, kan det være en utfordring å finne noe som dekker akkurat dine behov. Med et skreddersydd ikonsett sikrer du at ikonene fremstår ensartet.



Reiselivsmagasin matspalte
Redaksjonell illustrasjon: Illustrasjon for en fast matspalte i et reiselivsmagasin. Da det var stor variasjon på både oppskrifter og bildemateriale, ble illustrasjon brukt for å skape kontinuitet.



Byggtorget påskekrim
Tegneserie: Humoristisk påskekrim laget for Byggtorget. Karakterer, uttrykk og manus ble skreddersydd til å spille på firmaets produkter og bransjelingo.


ProtecThor
Maskot: Til en intern informasjonskampanje ønsket Nets å gjøre datasikkerhet mer engasjerende og tilgjengelig. Vi kom opp med en unik karakter, inspirert av superhelter og tegneserier.


<< Forrige         5 av 59        Neste >>
loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
loader