Programmatic gjort riktig!

NXT/A2N i samarbeid med DELTA Projects

Vi i NXT/A2N har gått inn i et spennende samarbeid med DELTA Projects hvor vi vil benytte oss av deres DSP for å annonsere på vegne av våre kunder. Så langt i denne artikkelen har vi ikke kommet med noe banebrytende informasjon – det høres jo ut som alle andre.

Vi derimot, skal ikke løse dette på samme måte som alle andre - og dette er noe du som kunde skal merke på fakturaen. For hvordan tar byråene seg egentlig betalt for denne typen annonsering i dag? Vi skal ikke påstå at dette gjelder alle byråer i Norge, men vi har ikke hørt om noen som løser det på samme måte som oss.

Her kommer en liten agenda for det vi skal dra dere gjennom denne artikkelen:
1. Hva er Programmatic eller Programmatiske kjøp?
2. Hvordan er betalingsmodellen?
3. Rapporteringen
4. Muligheter med Programmatic i dag
5. Fremtiden for Programmatic

Hva er Programmatic?

Det enkle svaret er at Programmatic betegner flere typer annonser man kan kjøpe via et eget dashbord. Dette dashbordet kaller vi en DSP (Demand side platform). Her kan vi legge opp kampanjer og sette regler for hvor, når og hvem som skal se annonsene våre. Vi kan også legge til budsjetter og andre budsjettrelaterte innstillinger.

En av de store fordelene til Programmatic er at man kan annonsere veldig spesifikt, men også bredt på en smart måte. Man kan rett og slett kjøpe tilgang til data for annonsene sine, som for eksempel å nå personer som har høy sannsynlighet for å flytte i løpet av 4 måneder. Denne dataen er tilbudt fra Flytteportalen.

I Norge har det fleste mediene koblet seg på, og man har muligheten til å kjøpe ganske mange forskjellige typer annonser, fortsett å lese artikkelen for hvilke.

Programmatic er altså at man har tilgang til å kjøpe annonser fra forskjellige steder på nettet direkte. Man kan også blande hvor annonsene vises og på den måten få mye større rekkevidde enn å bare kjøpe annonsen fra en spesifikk nettside. Ved å for eksempel kjøpe annonser på alle Amedias lokalaviser, Aftenposten, VG og Dagbladet sparer man tid og man kan styre frekvensen (hvor mange ganger én person ser annonsen) på tvers av alle kanalene. Dette er en av de største fordelene med å kjøpe programmatisk i dag.


Hvordan er betalingsmodellen?

Dette har det vært mange spørsmål og debatter om. Det er egentlig ganske uoversiktlig. Vårt mål er å gjøre det enklere for våre kunder.

Plattformen (DSPen) koster 10 % av spendingen. (Gjelder DELTA Projects)
Det er ingen faste lisenser, og legger man inn kr 100.000,- går det i realiteten 90.000,- til annonsering. Dette er en god investering.

Man kan så berike plattformen med data fra forskjellige DMPer. Her er det ett påslag i CPM (kostnad pr. 1000 visninger) som stort sett varierer fra 2 til 10 kroner. For NXT/A2N er dette det totale kostnadsbildet på de tekniske komponentene. Det eneste vi tar betalt for er våre timer for å utføre jobben – noe som vi alltid avtaler på forhånd med deg som kunde.



Hvor går pengene? Kan dette gjelde deg?

Ja, det er en lur funksjon i disse systemene som gjør at man kan sette av en prosent til seg selv i systemet. Man kan kalle det provisjon, lisens eller hva man vil. I prinsippet er dette ekstra penger til de som handterer annonseringen for deg. Årsaken til vår satsing på Programmatic og til denne artikkelen er at vi sitter med følelsen av at bransjen systematisk utnytter sine kunder uten å fortelle om dette. Det vil vi gjøre noe med.

Slik fungerer det:

Man kan selv legge til en prosentsats av spendingen som skal gå til byrået. Denne satsen kan ligge på alt fra 20-70 % og det er trist å se at 50-70 % ikke er uvanlig her i Norge.

La oss si at «provisjonen» utgjør 40 % hos en leverandør. Det får følgende effekt for deg som kunde:
Budsjett: kr 100.000,-
DSP kost: 10 %
DMP kost: 7 %
Byrå provisjon: 40 %
Budsjett igjen til spending = kr 43.000,-

I dette eksempelet ser vi at en kunde som legger kr 100.000,- inn i en plattform for å kjøpe annonser, kun får kjøpt for kr 43.000,-. Da burde vel dette komme frem i rapporteringen?

Hos oss finnes ingen slike løsninger da vi har tatt et standpunkt til hva Programmatic burde være, ikke hvordan det er.

Rapportering

I rapportene ser man tallene på samme måte som man er vant med fra Google AdWords og Facebook i dag. Masse god data ned i makroen og det er enkelt å få god oversikt.

Den store forskjellen er hvilke tall som ligger inne i CPM-kostnadene. For det er det som teller. Her legges alle kostnadene inn i CPMen på kundens rapport. Også byråets provisjon. Så når et byrå tar seg en ufortjent provisjon på mellom 20-70 % legges denne «kostnaden» rett inn i CPM-kostnadene i rapporten. For deg som kunde stemmer alle tallene. Du har brukt 100.000 kroner og det er summen du blir fakturert. Men sannheten er at CPMen er justert opp slik at byråets provisjoner inngår og byråene tjener seg rike på din spending.

Muligheter med Programmatic i dag

Vi er kommet langt allerede, og det aller meste av digitale tjenester kan handles programmatisk i dag. Noen av det du kan kjøpe på tvers av kanalene er:
- Banner annonsering
- Video annonser på WebTV (VG.TV, DB.TV, etc.)
- Utendørs digital reklame
- Native ads

Si at du som annonsør ønsker å kjøre en kampanje. Da kan du:
- Sette egne budsjetter pr. kanal og format
- Sette grenser for CPM og CPC kostnader
- Legge til data fra andre leverandører for å annonsere mot spesifikke målgrupper
- Annonsere mot personer som har vært på din nettside (retargeting)
- Styre frekvensen (antall ganger én person ser annonsene dine) på tvers av kanalene. Dette betyr at du vil få en bedre rekkevidde på annonseringen din)

I dag er det mange som ser samme annonse om og om igjen. Dette er også et problem for annonsørene, som bruker budsjettet på å nå de samme personene som ikke ønsker å kjøpe de annonserte produktene/tjenestene. Med frekvensstyring benyttes budsjettet bedre på tvers av kanalene.

Man kan fremdeles kontakte mediene direkte for å lage det vi kaller en Deal. Det vil si at man ikke byr på plasseringene på det åpne markedet, men man kjøper plassen til en fast pris. Dette er veldig lurt for større kampanjer. På den måten er man sikret visninger til den pris man er blitt enig om.

Fremtiden til Programmatic

Dette er et stort spørsmål, men i prinsippet finnes det ingen grenser for hva man kan kjøpe. Tradisjonelle TV-reklamer, radiospotter, DM-kampanjer og utendørsreklame er nok det vi gleder oss mest til. Dette gir alle muligheten til å være hvor som helst, når som helst. Det forenkler kommunikasjonen mellom annonsør og mediene på den måte at de ikke trenger å ha noen kommunikasjon. Skal du ha en landsdekkende kampanje kjøper du alle elementene via en DSP og styrer budsjettet selv. Skal du teste TV og se om det er noe for din bedrift? Ja, da kjøper du en spott eller to. Fungerer du ikke går den rett ut på det åpne markedet igjen.

Trenger du hjelp med å komme i gang?

Vi har kompetansen til å hjelpe deg med små og store løsninger, gjort etter de beste prinsippene, priset på den måten det burde. Ta gjerne kontakt med oss eller send Greger en mail på greger@a2n.no

1 av 42        Neste >>
loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
NXT/A2N er Fanbooster Certified Partner
loader