Vet du egentlig hvilke sider din bedrift annonserer på?



I kjølvannet av at Facebook tidligere i år annonserte at de tar opp kampen mot «fake news» ser vi også at norske virksomheter gjennom Googles annonsenettverk støtter tvilsomme nettsider og nettsider uten kilder/avsender som sprer falske nyheter.


Mange bedrifter lar medie- og digitalbyrå gjøre annonseringen deres, og vet kanskje ikke selv at bedriften støtter politisk høyreorienterte nettsider eller nettsider som sprer falske nyheter. Hvor mange norske bedrifter dette gjelder, eller hvilken praksis de fører er vanskelig å anslå.
 
Vi ønsker å bidra til å øke oppmerksomheten hos norske bedrifter og minske pengestrømmen til «tvilsomme» nettsider som har useriøse/anonyme kilder. I verste fall kan det føre til tapte kunder som følge av dårlig rykte eller at bedriften fremstår som en useriøs aktør.

Hvordan kan dette skje?

Du som surfer etter nye sko, har gjerne gjort mye research og klikket deg inn til en nettbutikk som selger sko. Bedriften lagrer en cookie i din nettleser som forteller om ditt besøk, hvilke sider du har besøkt som igjen brukes til å målrette annonser mot deg. Disse annonsene vil du da se på andre nettsteder du besøker ofte, for eksempel Nettavisen.no og Dagbladet.no, men også mange tvilsomme nettsider.

Slik kan du unngå å annonsere på «tvilsomme» nettsider

Vi som Google Premier Partner har ett bevisst forhold til tvilsomme nettsider og nettsider som sprer falske nyheter, blant annet amerikanske Breitbart. Mange bedrifter har begrenset kunnskap om bruk av Googles verktøy; både hvem man målretter annonsene mot, hvordan man gjør dette på en effektiv og virkefull måte, og sist men ikke minst, på hvilke sider man vil se disse retargeting-annonsene. Her bør man være proaktiv, gjøre research, og bruke egne eksluderingslister for å unngå at dette problemet oppstår.

Først og fremst er det bedriften sitt eget ansvar å ha kontroll på hvilke nettsider man eksponerer sin merkevare og tjenester på, men vi mener også at medie- og digtalbyråene som ofte er bedrifters hjelpende hånd har et stort ansvar.

Vil du snakke med noen av våre spesialister innen betalt søk om trygg annonsering, eller lurer du på hvor dine annonser blir sett, kontakt oss for en uforpliktende prat.

Vi tar gjerne imot tips om "tvilsomme" norske eller utenlandske nettsider!

Daniel Moldskred Strand 
Rådgiver, Digitalbyrået A2N

Telefon: 416 32 263
Epost: daniel@a2n.no
<< Forrige         4 av 42        Neste >>
loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
NXT/A2N er Fanbooster Certified Partner
loader