Derfor bør du annonsere på YouTube

YouTube og videoinnhold på nett øker og det øker i en svimlende høy fart. I 2018 sto video for 58% av all nedstrømstrafikk på nett, og er spådd til å øke til 82% innen 2021. I Europa står YouTube som den mest populære video-platformen, etterfulgt av Netflix. Det betyr ikke at kanaler som Snapchat, Facebook og Instagram ikke er viktige, men det kan være fatalt å ignorere YouTube.

 

Oppnå bedre resultater med YouTube

Av alle internettbrukere i Norge ser hele 91% av disse på videoinnhold online og mesteparten av strømmingen foregår på YouTube. I løpet av én måned kan du nå så mange som 2.6 millioner norske brukere gjennom kanalen. I aldersgruppen 12 til 29 år ser flere på YouTube enn på TV2. Ønsker du å nå yngre målgrupper er YouTube et naturlig valg.

For de som allerede gjør Google Søk, kan en kombinasjon med YouTube annonsering slå positivt ut, og fremtre som en svært gunstig kombinasjon. Google har sammenlignet de som kun gjør Søk med de som gjør en kombinasjon med YouTube, og ser at sistnevnte gir en gjennomsnittlig økning i antall konverteringer på 8%, 3% høyere konverteringsrate og 4% lavere CPA (cost-per-action).




Unike målrettingsmuligheter

Youtube lar deg målrette markedsføringen mot potensielle kunders reelle interesser basert på adferd. Dette gir oss fordelen av å få et ganske godt bilde av hvem personen egentlig er. 

La oss ta for oss «Jonas»:

  • Mann.
  • 27 år.
  • Mosjonist.
  • Liker musikk og gaming.
  • Gift.
  • Bor i Oslo.

På Youtube har han interesser som:

  • Lærer seg å spille gitar.
  • Ser mange videoer av blueskonserter på telefonen sin.
  • Ser ofte på innhold relatert til tur i skog og mark.
  • Følger videoer relatert til Counter-Strike og esport.
  • I blant ser han også på videoer relatert til relationship advice.

Skal du markedsføre et nybegynnerkurs for de som vil lære å spille blues, vil det da være svært relevant å nå personer som lærer seg å spille gitar. Vi vet da at Jonas definitivt er in-market, basert på hans interesser. Vi kan også anta at sannsynligheten for at han slår til på reklame for blomster, fra gullsmeder, pc-utstyr, og tur-utstyr kan være større enn andre kanaler. Det er denne spesifikke målrettingen som gjør YouTube annonsering attraktivt, og definitivt verdt investeringen!



Et rimelig alternativ

Det trenger ikke være dyrt å lage reklamefilm. Det finnes gode alternativer til de som ikke har store budsjetter. Helt enkle animasjoner med bilder, tekst og produkter kan også fungere. Det viktigste er at innholdet er tilpasset YouTube som kanal. Vår erfaring er at reklamefilmer laget for TV ikke alltid fungerer like godt på YouTube. Derfor er det fint å ha YouTube i tankene når man skal lage innholdet.

Den gangen da TV-reklamen kom var det også mange skeptikere som ikke turte å være med på utviklingen, men de som satset fikk fort gode resultater. Har du råd til å ikke være med på denne revolusjonen?

Vi i NXT/A2N hjelper deg i gang med strategi, produksjon og gjennomføring. Ta kontakt så hjelper vi deg finne den rette døra inn på YouTube!


Kilder:
1 Sandvine Global Internet Report – 2018
https://www.sandvine.com/hubfs/downloads/phenomena/2018-phenomena-report.pdf
2 Cisco Visual Networking Index: Forecast and Methodology, 2016-2021
https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/white-paper-c11-741490.html
3 Global Branding Factbook – Data Table 2017// Audience Project May 2016
https://www.audienceproject.com/wp-content/uploads/audienceproject_study_apps_social_media_usage.pdf
4 TNS Gallup Forbruker & Media undersøkelsen 18/2
5 Google Data, Global. Jan 2015- June 2018, Compared to advertisers that run search only


<< Forrige         3 av 62        Neste >>
loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
loader