Godt innhold - slik lykkes du

Godt innhold kan drive både mer trafikk og mer salg til bedriften din på nett. Slik kommer du i gang.

Nettsiden deres skal naturligvis beskrive bedriften og hva den kan hjelpe kundene med, men gode artikler, inspirerende bilder eller video viser enda bedre hva dere kan. Derfor kan det være en god idé å opprette et eget område for publisering av innhold, for eksempel en blogg eller Instagram-konto.

Tallene viser at stadig flere internettbrukere i dag er interessert i relevant innhold fra eksperter fremfor å se annonser på nettsidene de besøker. I slutten av 2015 hadde 23 prosent av Norges internettbrukere installert annonseblokkering på sine datamaskiner (TNS Gallup, 2016). Det betyr at det er mye å hente på å investere i nyttig informasjon i tillegg til reklame.

Slik lager du godt innhold

Det trenger ikke være vanskelig, men du må huske disse tre tingene:

1. Skriv innhold som er relevant for din bedrift.

2. Skriv godt.

3. Sørg for at det du har skrevet er lett å finne.

Innholdet skal gjenspeile bedriftens ekspertise for potensielle kunder og ikke minst forsikre eksisterende kunder om at de har tatt rett valg. Informasjonen skal fremfor alt være riktig, og all tekst skal være skrevet grammatisk korrekt. Ingenting sier «uprofesjonell aktør» som en tekst full av skrivefeil. Bruk derfor mye tid på språkvask, det vil lønne seg. Henvis gjerne til statistikk eller kilder der det er aktuelt, slik at du får enda mer faglig tyngde i artikler om krevende tema.

Hva er dine kunder interessert i å lese om?

Dette er det første spørsmålet du bør stille deg. Er du en butikk som selger hageredskaper, er sannsynligheten stor for at kundene dine leter etter artikler om hagestell på nettet. Da er det lurt å være den aktøren som tilbyr slik informasjon. Flere bedrifter opplever at inspirasjonsblogger tiltrekker seg riktig målgruppe, gir dem nyttig innhold og så klart et påskudd til å handle varer i butikken. Interiør, hagearbeid, matlaging og håndarbeid er bare noen av områdene man kan velge.

Noen eksempler:

Jernias blogg

Norgesglasset på Instagram

Kremmerhuset på Instagram

Plantasjens inspirasjonsblogg

Maxbos inspirasjonsblogg

Hvor befinner potensielle kunder seg?

Det hjelper ikke å lage godt innhold hvis ingen finner det. Når du er klar for å publisere innholdet må du vite hvor du skal dele det. Analyseverktøy og statistikk kan fortelle deg hvor det er lurt å legge innsatsen. Noen vil oppleve at deres målgruppe er svært aktive på Facebook eller Instagram, mens andre bør fokusere mer på synlighet i søk. Det avhenger også av hvilken type innhold du har valgt å produsere. Visuelt innhold bør deles i kanaler som er tilpasset dette, for eksempel Instagram og Pinterest. Tekstbasert innhold bør deles på Facebook eller blogg.

Annonsere eller ikke annonsere?

Du kan betale for eksponering i tillegg til å spre innholdet organisk. Selv om du har optimalisert teksten din til Googles preferanser kan det være vanskelig å konkurrere med større aktører om populære tema. Da kan du annonsere på søkeresultater, eller betale for å nå din målgruppe på sosiale medier som Facebook.

Leie inn noen eller skrive selv?

Du kan velge å betale en ekspert for å lage innholdet du ønsker å publisere, du må bare vite hva du ønsker å oppnå. Vær tydelig om dine visjoner, hvem du ønsker å nå, og hvor mye du vil investere av tid og penger på prosjektet. Innholdsprodusenter vet hvordan man skal presentere et tema for spesifikke målgrupper, og hvordan man gjør innhold lett tilgjengelig.

Kort oppsummert

Godt innhold viser hva bedriften kan og gir gode relasjoner til merkevaren. Det kan lønne seg å bruke tid på å produsere og spre inspirerende innhold for å tiltrekke seg potensielle kunder.

<< Forrige         19 av 42        Neste >>
loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
NXT/A2N er Fanbooster Certified Partner
loader