Muligheter med Programmatisk annonsering

programmatic-ads

Programmatiske annonsekjøp eller Programmatic er kjøp av annonseplass (visninger) gjort i sanntid. Flere kaller dette også for RTB (Real-Time Bidding), så alle begrepene kan lett gjøre en forvirret. Vi skal enkelt forklare deg hva Programmatic er, og om det kan være riktig for din bedrift.

Hvorfor velge programmatiske annonsekjøp?

Programmatic gir deg mulighet til å kjøpe annonser direkte fra et nettsted, gjennom en børs. Sammenligne det som en «aksje» (men langt tryggere), hvor hvert nettsted er koblet til en, eller flere børser og det er her du kjøper annonsevisningene. På samme måte som i Google sitt nettverk, foregår det en budauksjon – der den som har det høyeste budet vinner. Fordi programmatiske nettverket er mye større, er også muligheten for antall formater, plasseringer og visninger større her.

Annonsekjøpene blir gjort i sanntid, noe som raskt lar deg kunne se resultatene og deretter optimalisere.
Dette kan være en stor fordel i større kampanjer med høye budsjetter, der man på kort tid vil kunne samle mye data. Du vil gjerne slippe å vente til neste dag for å finne ut om endringen du gjorde i går var positiv eller negativ.

Muligheter med Programmatisk annonsering

Om du allerede gjør annonsering i Google Display nettverket i dag, kan dette være noe du bør vurdere. 

Vi vil alltid anbefale en analyse av din målgruppe og målsettingen for kampanjen. Det å gjøre en grundig analyse på forhånd, og utarbeide en strategi er viktig før man setter opp selve kampanjen.

I denne prosessen blir man gjerne enig med kunden om målepunkter for selve kampanjeløpet. Dette er noe som er lett å glemme, og det fører gjerne til uenigheter når forventningene ikke møter realiteten.

Fordelen med annonsekjøpene i sanntid er at man kan kjøpe mange titalls visninger i sekundet basert på algoritmer og det tilgjengelige varelageret (annonseplassene) hos publisister/børser. Du kan velge å betale mye for visninger på viktige sider, eller store formater - men samtidig også få gode og rimelige plasseringer på mindre sider. I tillegg er det også muligheter for videoannonsering på nettaviser/web-tv.

Større nettverk og god frekvenskontroll
Gjennom Programmatic vil du generelt kunne nå ut til et langt bredere nettverk og kilder, f.eks lokalaviser som ikke kan nåes på samme måte via Google Display. Antall medier og størrelsen på nettverket gjør frekvenskontroll enda viktigere. Dette kan enkelt kan styres detaljert på tvers av alle annonsenettverkene, for ulike målgrupper i selve kampanjen.

programmatisk-annonsering


Bør jeg gjøre programmatisk?

Det finnes ingen regel eller fasit for hvem som bør gjøre Programmatic – dette må sees i sammenheng med ønsket mål.

Likevel har mange bedrifter spesifikke produkter som "hvem som helst" kan være interessert i, som f.eks hundemat eller Audi A4. Da kan det være utfordrende å nå den bestemte målgruppen, og samtidig få ekskludert de som ikke er interessert i produktet. 

Kjøp og bruk av data

Med Programmatic finnes det derfor flere muligheter som lar deg, eller digitalbyrået ditt til å «kjøpe data». På denne måten kan du nå en spesifikk kunde, i en spesifikk kontekst, basert på kundens surfemønster og anonymiserte data som er relevant.

Eksempel: 

Alle mennesker som har vært inne på gunnarsbil.no har ulike formål. Mange personer kan ha som formål å sjekke spesifikasjonene på bilen de allerede har kjøpt, og disse menneske er ikke relevant å treffe digital med ny-bil reklame. Andre mennesker som surfer mye på nettsider knyttet opp mot kategorien bil, og i tillegg er interessert i kreditt-lån på samme tidspunkt er langt mer interessante. 

Disse vil vi gjerne treffe med reklame for ny-bil! Personene i denne kategorien ønsker vi også å betale litt ekstra for å nå, fordi de fremstår som mer kjøpeklare, enn kategorien som kun har besøkt siden for å lese om bilen de allerede har kjøpt.

Det finnes flere tredjeparter som tilbyr kvalitetssikrede data som kan benyttes, mot et lite prispåslag pr. tusen visning. Om resultatene med dette påslaget gjør at bedriften genererer flere henvendelser og salg, eller oppnår ønsket resultat til en lavere pris enn tidligere, kan dette være en smart og god løsning. 

Programmatic eller Google Display?

En av de store forskjellene er budstrategiene. Der Google tilbyr både CPC, CPA og CPM i sitt nettverk, kan du bare kjøpe visninger via Programmatic (CPM).

Programmatiske annonsekjøp gir deg mulighet til å nå et langt bredere nettverk og nettsider, også Google sitt nettverk. Google Display er kun for norske og globale nettsider som er en del av Google, eller partnere av Google sitt nettverk.

Hva som fungerer best for akkurat din bedrift eller ditt produkt kan variere, og vi anbefaler derfor å teste dette med like forutsetninger. Det kan være lurt å ta i betraktning at begge deler er bannerannonsering og det er ikke nødvendigvis konverteringer alene man bør fokusere på. Ofte kan bannerannonsering gi flere assisterte konverteringer, og dermed bidra til større effekt også i de andre digitale kanalene.

Programmatiske annonsering og Display-annonsering i Google passer begge for å assistere større kampanjer, gi større merkebevissthet. Har du en mindre kampanje kan både Programmatic og vanlig bannerannonsering fungere. Det viktigste du kan gjøre er å evaluere, optimalisere og måle resultatene i kampanjen, også på tvers av kanalene.
 

Vil du høre mer om Programmatisk annonsering?

Ta kontakt og vi vil gjerne finne riktig løsning som passer deg og din bedrift. Vårt Performance-team har dyktige spesialister og strategiske rådgivere.

Daniel Moldskred Strand, Rådgiver:
Tlf.: +47 41 63 22 63
Epost: daniel@a2n.no
<< Forrige         12 av 54        Neste >>
loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
loader