Visuelle trender i 2018


Å være oppdatert på visuelle trender er viktig for markedsføringen din. Dagens forbruker er mye mer oppdatert på design enn før, selve begrepet design er blitt allemannseie. For å fremstå relevant og samtidig treffe målgruppen din, er det derfor essensielt at du snakker et tidsriktig språk. 


Dagens designtrender byr på en sterk kontrast til de siste års tilnærming. Fra å gradvis strippe ned grafisk design til ”the bare essentials” ser vi nå at man slipper seg mer og mer løs med farger, typografi og animasjoner. 80- og 90-tallets barn har blitt voksne, og bringer tilbake barndommens farger, typografi og illustrasjoner. 

Ikke fullt så flatt lengre

Flat design har vært nærmest bransjestandard de siste årene, godt hjulpet på vei av giganter som Apple og Google. Det er en minimalistisk tilnærming til design, hvor alt av elementer som gir illusjon av 3D er fjernet. Drop shadow, teksturer og gradienter har vært forbundet med 90-tallets Powerpointpresentasjoner, og deretter bannlyst. Med tanke på hvordan webdesign så ut for 10 år siden, var det nok heldig med en ”nullstilling” her. Det har også praktisk i forhold til brukervennlighet, og økt fokus på universell utforming. 


Men som alt annet blir man jo lei av minimalisme. Derfor ser vi nå at det har sneket seg inn mer dybde i web- og UI-design, ved hjelp av nettopp drop shadow og gradienter. Mange av prinsippene fra Flat design lever videre, og fokuset på brukervennlighet er enda sterkere – men designere har fått flere strenger å spille på for å skape engasjerende design. 


Nike90 Store av Balraj Chana (Dribble)


Fashion Lookbook av Hrvoje Grubisic (Dribble)


Animasjon fortsetter sitt inntog, og den gode gamle animerte GIF-filen er tilbake for fullt. Den er riktignok mer avansert enn før, men i mylderet av flater og digitale enheter står den som et ganske trygt format som funker på det meste. Den litt mer avanserte Cinemagraph’en er et slags animert foto, hvor en liten detalj beveger seg på repeat – noe som gir inntrykk av at du ser på en film eller en animasjon.  


Cinemagrah av Cinemagraphs.com


Farger!

Dagens brands er ikke lenger låst til én farge, som tapetserer alt av markedsmateriell. Inspirert av f.eks. Spotify – en merkevare som har vokst enormt de siste årene, ser vi at mange slipper til flere farger, og ikke nødvendigvis er så begrenset til én fargepalett. 


Cocofloss pakning av Anagrama Studio (Behance)

Vi har allerede nevnt gradienter som en stor trend om dagen, og vi ser at stadig flere tør satse på sterke farger – som gjerne dominerer store flater der de før har vært sparsomt brukt som kontrastfarge. Metallisk er stort på interiør om dagen, og følgelig også populært i grafisk design. 


La Nación Loyalty Club av hachetresele (Behance)




Ramses Life identitet av Erretres (Behance)


Statements

Vi ser stadig flere eksempler på at big er beautiful. Selskapers purpose, kundeløfter og sitater blåses gjerne opp i fete bokstaver – i størrelser tidligere regnet som uhørt. 

Typografien er også mer leken enn på lenge – her er det meste lov! Kuttet typografi (cropped typography) gjorde sitt inntok for noen år siden, og er mer populær enn noensinne. Håndskrevet typografi er også populært, og det florerer med nye skriveskriftfonter – som er hakket hvassere enn de MS Word kunne diske opp med i 1996. 

Google Fonts har gjort bruk av typografi på web enklere, mer tilgjengelig – og ikke minst gratis…

Illustrasjoner

Jakten på egenart og det unike har gjort illustrasjoner til en av de største trendene i 2018. Alle er lei av glossy amerikanske stock-bilder av overlykkelige kolleger av politisk korrekt sammensetning. I tillegg til at man får noe custom made, er det mange fordeler med illustrasjoner. Man får akkurat det motivet man vil, man slipper dyre fotoshoots, med vektorgrafikk kan man skalere til uendelige formater – og det gir uante muligheter for animering på web. 

    

  

Øvers fra venstre: ∆ Studio—JQ ∆  (Behance)  |  Tristan Eaton (Homepage)  |  Robert Sammelin (Behance)  |  J.design Kommunikation AB (Behance)


Print design

I disse digitale tider ser vi en generell nedgang i behov for trykksaker. Alt større del av reklamebudsjetter brukes digitalt, trykte magasiner og aviser har synkende opplag, og til og med bøker får i forskyving mot lyd- og e-bøker. Men – mange av de aktørene som fortsatt sverger til printannonsering og mailinger, opplever gode resultater på sine kampanjer grunnet mindre konkurranse. Her er det viktig å kjenne både sitt produkt og sin målgruppe. 


Culinary Almanac (Behance)


Dahn Hiên Jewelers av Bratus (Behance)



Katalog for Miriam Vlaming av Fons Hickman m23 (Behance)


Trykksaker som lages er ofte mer gjennomførte og har kreative formater. Det er en helt egen følelse å kunne holde en flott trykksak i sine hender, og studere den nærmere. Preging, foliering og teksturert papir er virkemidler vi ser blir stadig mer populære, gjerne i kombinasjon med sterke farger og crazy illustrasjoner. 

Har du lyst til å oppdatere den visuelle kommunikasjonen til din egen merkevare? Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat!





.
<< Forrige         2 av 51        Neste >>
loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
loader