NXT/A2N Reklame & Digitalbyrå
© Copyright 2018 hei@a2n.no



Visste du Facebook-nettverket er større enn bare Facebook? De fleste har fått med seg at Facebook også eier Instagram. Facebook-nettverket består i dag av Facebook, Instagram, Messenger og Audience Network. Annonsører har muligheten til å få levert sine annonser på tvers av alle disse plattformene. De ulike stedene annonsene dine kan vises kalles “plasseringer”.

Standard plasseringene

Facebook: annonsene vises i nyhetsoppdatering, høyre kolonne, direkte artikler, stories og Marketplace. Dette er alle plasseringer innad i Facebook-plattformen.

Instagram: annonsene vises i feed eller Instagram Stories

Messenger: 
annonsene vises i innboks eller som sponsede meldinger.

Audience Network: annonsene vises i apper og nettsteder som er en del av nettverket. Her har man både native, bannere og muligheter for ulike videoplasseringer som belønningsvideo og instream-video

Hvilke plasseringer skal man velge?

Hvilke plasseringer man skal velge er litt avhengig av hvilket mål kampanjen har. Ofte lønner det seg å velge mer enn kun én plassering. Da har man flere plasseringer og større muligheter for å få annonsen sin vist.

I Ads Manager har man muligheten til å enten velge plasseringer automatisk eller manuelt. Velger man automatisk vil annonsen vises på tvers av alle standardplasseringene. Her oppnår man ofte effektiv bruk av budsjettet og god kostnadskontroll. Det vil si man kan oppnå en lavere kostnad per klikk enn om man kun velger f.eks. Instagram som plassering.

Dersom du ønsker mer kontroll og vil velge selv plasseringer, kan dette gjøres manuelt. Vi anbefaler da å velge minst 2 plasseringer for å oppnå mest mulig effektiv bruk av budsjettet. Det er også lurt å tenke på at det er mange sider i Audience Network og det er kanskje ikke alle som er passende for din merkevare. Vi anbefaler å bruke blokkeringsliste og ekskludere sider med innhold som det er uønsket at annonsene skal dukke opp på.

Er du usikker på hvordan du skal utnytte hele Facebook-nettverket? Ta kontakt med oss dersom du har behov for rådgivning!