NXT/A2N Reklame & Digitalbyrå
© Copyright 2018 hei@nxta2n.no
SEO innebærer å gjøre visse endringer ved design, innhold og det tekniske ved en nettside for å tiltrekke seg relevant trafikk. Om en søkemotor anerkjenner nettsiden din som relevant vil den rangere siden høyere i søkeresultatene.

Våre fokusområder innen SEO

  • Sporing

  • Innhold

  • Teknisk

  • Rapportering


Hva er search engine optimization?

Det finnes mange søkemotorer på internett, slik som Bing, Kvasir, Google og Yahoo for å nevne noen. Blant alle plattformene vi kan benytte til å finne svar på ting, er det ingen tvil om at Google er størst. SEO står for Search Engine Optimization, og går ut på å tilrettelegge for synlighet i disse søkemotorene.

Hvorfor satse på SEO?

Det finnes mange gode årsaker til hvorfor du burde investere i SEO. Det kan gi positive effekter som:
  • Bedre synlighet online
  • Økt kjennskap til merkevaren
  • Merverdi av betalt annonsering
  • Nå potensielle kunder utenom betalt annonsering
  • Få klikk til nettsiden uten å betale for hvert klikk
  • Gjør nettsiden enklere å benytte
  • Skap gode kundeopplevelser
  • Bedret kvalitet og kommunikasjon
  • Samspill med andre trafikkanaler
  • Økt salg

Hvordan tilrettelegge for søkemotorer?

Det finnes ikke ett enkelt svar på hvordan man kan tilrettelegge for søkemotorer, og det er heller ikke lett å formidle alt det tekniske som medfølger. Søkemotorene består tross alt av digitale koder, algoritmer og moderne datavitenskap!

«én ting man ikke trenger stor teknisk kunnskap for å forstå,
er at søkemotorer og nettsider har noe til felles
- de skal begge benyttes av mennesker.»

De som har utviklet søkemotorene har gjort det for å dekke menneskelige behov. Derfor gjør vi mye av det samme når vi gjør SEO, bare litt baklengs... med øye for at søkemotorene skal forstå nettsidene.

Komme i gang med SEO

Ved å analysere hvordan besøkende finner frem til nettsiden, er man godt på vei til å vite hva man må gjøre av SEO for å få god trafikk inn til nettsiden. Nedenfor finner du noen enkle spørsmål som kan hjelpe deg i gang med søkemotoroptimaliseringen:
  • Hvilke søkeord blir brukt for å finne nettsiden?
  • Hvilke søkeord ønsker du å være synlig på?
  • Hvordan rangerer nettsiden på aktuelle søkeord?

Når man først har fått et overblikk over hvor trafikk inn til nettsiden kommer fra, så er det også lurt å analysere hvordan de som besøker nettsiden faktisk bruker den.
  • Hvem besøker nettsiden?
  • Hvilke behov har de?
  • Hva slags innhold blir mest lest?
  • Hvordan finner de frem til innholdet?
  • Mangler nettsiden innhold?
  • Hvor intuitivt er det å bruke nettsiden?

Få hjelp med søkemotoroptimalisering

Våre spesialister bistår deg gjerne med SEO. Kontakt oss for spørsmål om forbedring av din nettside og synlighet.