SEO innebærer å gjøre visse endringer ved design, innhold og det tekniske ved en nettside for å tiltrekke seg relevant trafikk. Om en søkemotor anerkjenner nettsiden din som relevant vil den rangere siden høyere i søkeresultatene.
Våre fokusområder innen SEO
Sporing
Innhold
Teknisk
Rapportering
Hva er search engine optimization?
Det finnes mange søkemotorer på internett, slik som Bing, Kvasir, Google og Yahoo for å nevne noen. Blant alle plattformene vi kan benytte til å finne svar på ting, er det ingen tvil om at Google er størst. SEO står for
Search Engine Optimization, og går ut på å tilrettelegge for synlighet i disse søkemotorene.
Hvorfor satse på SEO?
Det finnes mange gode årsaker til hvorfor du burde investere i SEO. Det kan gi positive effekter som:
- Bedre synlighet online
- Økt kjennskap til merkevaren
- Merverdi av betalt annonsering
- Nå potensielle kunder utenom betalt annonsering
- Få klikk til nettsiden uten å betale for hvert klikk
- Gjør nettsiden enklere å benytte
- Skap gode kundeopplevelser
- Bedret kvalitet og kommunikasjon
- Samspill med andre trafikkanaler
- Økt salg
Hvordan tilrettelegge for søkemotorer?
Det finnes ikke ett enkelt svar på hvordan man kan tilrettelegge for søkemotorer, og det er heller ikke lett å formidle alt det tekniske som medfølger. Søkemotorene består tross alt av digitale koder, algoritmer og moderne datavitenskap!
«én ting man ikke trenger stor teknisk kunnskap for å forstå,
er at søkemotorer og nettsider har noe til felles
- de skal begge benyttes av mennesker.»
De som har utviklet søkemotorene har gjort det for å dekke menneskelige behov. Derfor gjør vi mye av det samme når vi gjør SEO, bare litt baklengs... med øye for at søkemotorene skal forstå nettsidene.
Komme i gang med SEO
Ved å analysere hvordan besøkende finner frem til nettsiden, er man godt på vei til å vite hva man må gjøre av SEO for å få god trafikk inn til nettsiden. Nedenfor finner du noen enkle spørsmål som kan hjelpe deg i gang med søkemotoroptimaliseringen:
- Hvilke søkeord blir brukt for å finne nettsiden?
- Hvilke søkeord ønsker du å være synlig på?
- Hvordan rangerer nettsiden på aktuelle søkeord?
Når man først har fått et overblikk over hvor trafikk inn til nettsiden kommer fra, så er det også lurt å analysere hvordan de som besøker nettsiden faktisk bruker den.
- Hvem besøker nettsiden?
- Hvilke behov har de?
- Hva slags innhold blir mest lest?
- Hvordan finner de frem til innholdet?
- Mangler nettsiden innhold?
- Hvor intuitivt er det å bruke nettsiden?
Få hjelp med søkemotoroptimalisering
Våre spesialister bistår deg gjerne med SEO.
Kontakt oss for spørsmål om forbedring av din nettside og synlighet.