KUNDE: NORGE VS SVERIGE
Hvordan selge 2000 billetter til bortesupportere på Facebook
loader
KONTAKT

TAGS:#Performance#Facebook ADS#Strategi

Norge vs Sverige

Ullevaal Arena ønsket å engasjere og oppfordre bortesupporterne til å komme på privatlandskampen Norge-Sverige 8. juni 2015. Målet var å fylle 1000 seter på Ullevaal Stadion med bortesupportere. De siste årene har landslaget slitt med et dalende billettsalg. Vi skulle skape engasjement rundt kampen for en elektrisk opplevelse for alle som tok turen til stadion, både på tribunen og på gressmatta.

Kampene mot Sverige er det alltid noe spesielt med, selv om det her «bare» var en privatkamp. Vi hadde en målsetting om at den skulle bli utsolgt, og vi hadde et ønske om at det også skulle være en tribunekamp. Stemning er alltid viktig for opplevelsen, og vi mente det var et realistisk mål å få en del i gult, siden det er så mange svensker i Norge. Det å invitere motstandernes publikum er ikke vanlig, og det var derfor naturlig å se om det var mulig å gjøre det i en spesielt målrettet kanal. Sammen med vår rådgiver A2N landet vi på FB. Og angrer ikke.
Erik Loe, CEO Ullevaal Arena

Det var viktig at vi snakket til målgruppen på en relevant og tilgjengelig måte. Budskapet måtte være på deres språk, slik at personene vi ville nå umiddelbart forstod at dette var ment akkurat for dem. Facebook sine unike muligheter for målretting ble brukt for å nå svensker i Oslo-området som var interessert i fotball, eller aller helst Zlatan Ibrahimovic.

Gjennom et visuelt slående kreativt uttrykk, satte vi opp ulike A/B tester for hva som engasjerte mest, utløste trafikk og tilslutt billettkjøp. Vi satte opp ulike annonsesett med finmasket segmentering, for så å optimaliserer underveis i kampanjen for best mulig resultat.

Bilde-annonser
Bilde - annonser 2
Bilde - annonser 2

Enormt engasjement i form av likes og kommentarer, samt viral spredning ved hjelp av delinger, gjorde annonsene svært synlige da de raskt fikk utrolig mange visninger. Ettersom vi fulgte annonsene nøye etter lansering, så vi raskt at de personene som ble engasjert både skrev på svensk, og tagget venner med svensk-klingende navn - suksess! Ettersom feltene som var avsatt til svenskene gjennom Billettservice raskt ble utsolgt, frigjorde Ullevaal Arena flere felter for å møte etterspørselen. Hele kortsiden (VG) ble tilslutt tilgjengelig for svenskene gjennom våre annonser.

Bilde mobil mock up
Bilde - annonser 3
Bilde - annonser 3

Totalt 2340 billetter ble solgt til svensker gjennom våre Facebook annonser. Dette er 234% resultat basert på det opprinnelige målet om å selge 1000 billetter. 10% av de personene Facebook kunne identifisere som svensker i målgruppen kjøpte billett gjennom våre annonser! Vi brukte kun 80% av det begrensede spendingbudsjettet - da det ikke var flere ledige billetter å selge. Som en bonus, fikk Ullevaal Arena sin Facebookside 15% nye følgere. Fullstendig utsolgt Ullevaal Stadion flere dager i forkant av kampen, mye mediaoppmerksomhet og god stemning gjorde kvelden til en fest både for de som satt på tribunen og de som spilte kampen.

  • Konverteringsrate
  • Spendingbudsjett brukt
  • Nye følgere på Facebook
  • Billetter solgt via Facebook
Ullevaal Stadion

ANDRE REFERANSER

Stor-Oslo Eiendom

For Stor-Oslo Eiendom har vi utviklet Gotaasalléen - et nytt og spektakulært boligprosjekt på Jesshe

Stor-Oslo Eiendom

Nettside og digital årsrapport

Stor-Oslo Eiendom

Visuell identitet og digital designmanual

Relokator

Visuell identitet og nettside

Homely

Nettsider og ny visuell identitet

Turjenter relansert

Nettside, visuell profil og konsept

Byggtorget

Kampanjegjennomføring og ny visuell identitet

OHT Management AS

Design, utvikling og prosjektledelse

REFERANSER

loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
loader