Google Ads er et annonsesystem man kan benytte for å oppnå synlighet på nett. Plattformen tilbyr tjenester for målrettet markedsføring, som gjør at vi kan formidle produkter og tjenester til alle dine potensielle kunder.
Google Ads forandret internett
23. oktober i år 2000 ble annonsering på internett forandret for alltid. Google lanserte Google AdWords, som nå heter Google Ads. Tjenesten fokuserte den gangen på at man skulle få være synlig i søkene på google.com med sitt betalte søkeresultat. Effekten dette skulle ha på markedet var det ikke mange som forsto da. I begynnelsen betalte annonsørene en fast, månedlig sum til Google for å få sine annonser på toppen med spesifikke søkeord (litt slik som katalogverden fungerer i dag, 15 år senere).
Kostnad per klikk med Google Ads
Vi vet nå at CPC-modellen (kostnad per klikk) har kommet for å bli. Google er kanskje kjent for å være de som endelig klarte å knekke denne koden, og gjøre teknologien tilgjengelig for annonsørene. De siste årene har konkurransen økt betraktelig i denne kanalen.
Årsaken er enkel og to-delt:
- De aller fleste bedrifter tjener mye av sin omsetning som en direkte effekt av internett, og nettsider er blitt en større investering for de fleste bedrifter.
- Når man har satt opp sin butikk på nett, er det viktig at personer som søker etter det du driver med finner deg, og kan ta kontakt.
Annonnsering i flere kanaler med Google Ads
Den senere tiden har Google gjort en rekke grep for å tilpasse sitt produkt ved å åpne opp for bannerannonsering, samt at de etter oppkjøpet av YouTube i 2006 startet jobben med å løse gåten om hvordan man også her skulle kunne tilby annonsørene en god plattform for annonsering. Denne ble løst ved å legge muligheten for videoannonsering inn i Google Ads (2013 i Norge).
Vi hjelper deg gjerne med annonsering i Google Ads!
Les mer om tjenestene våre i menyen til venstre.