Google AdWords

Google AdWords

Tekst- og bannerannonsering på Google

23. oktober i år 2000 ble annonsering på internett forandret for alltid. Google lanserte Google AdWords. Tjenesten fokuserte den gangen på at man skulle få være synlig i søkene på google.com med sitt betalte søkeresultat. Effekten dette skulle ha på markedet var det ikke mange som forsto da. I begynnelsen betalte annonsørene en fast, månedlig sum til Google for å få sine annonser på toppen med spesifikke søkeord (litt slik som katalogverden fungerer i dag, 15 år senere).

Vi vet nå at CPC-modellen (kostnad per klikk) har kommet for å bli. Google er kanskje kjent som de som endelig klarte å knekke denne koden, og gjøre teknologien tilgjengelig for annonsørene. De siste årene har konkurransen økt betraktelig i denne kanalen.

Årsaken er enkel og to-delt:

1. De aller fleste bedrifter tjener mye av sin omsetning som en direkte effekt av internett, og nettsider er blitt en større investering for de fleste bedrifter.
2. Når man har satt opp sin butikk på nett, er det viktig at personer som søker etter  det du driver med finner deg, og kan ta kontakt.

Den senere tiden har Google gjort en rekke grep for å tilpasse sitt AdWords produkt ved å åpne opp for bannerannonsering, samt at de etter oppkjøpet av YouTube i 2006 startet jobben med å løse gåten om hvordan man også her skulle kunne tilby annonsørene en god plattform for annonsering. Denne ble løst ved å legge annonseringsmuligheten inn i AdWords (2013 i Norge).

Vi hjelper deg gjerne med annonsering i AdWords! Les mer om tjenestene våre i menyen til venstre.
Display

Google Display Nettverk også kalt GDN er en effektiv måte å drive banner annonsering.

Les mer
loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
NXT/A2N er Fanbooster Certified Partner
loader