SEO

Søkemotoroptimalisering

SEO innebærer å gjøre visse endringer ved design, innhold og det tekniske ved en nettside for å tiltrekke seg relevant trafikk. Om en søkemotor anerkjenner nettsiden din som relevant vil den rangere siden høyere i søkeresultatene.

Våre fokusområder innen SEO

  • Sporing

  • Innhold

  • Teknisk

  • Rapportering


Hva er search engine optimization?

Det finnes mange søkemotorer på internett, slik som Bing, Kvasir, Google og Yahoo for å nevne noen. Blant alle plattformene vi kan benytte til å finne svar på ting, er det ingen tvil om at Google er størst. SEO står for Search Engine Optimization, og går ut på å tilrettelegge for synlighet i disse søkemotorene.

Hvorfor satse på SEO?

Det finnes mange gode årsaker til hvorfor du burde investere i SEO. Det kan gi positive effekter som:
  • Bedre synlighet online
  • Økt kjennskap til merkevaren
  • Merverdi av betalt annonsering
  • Nå potensielle kunder utenom betalt annonsering
  • Få klikk til nettsiden uten å betale for hvert klikk
  • Gjør nettsiden enklere å benytte
  • Skap gode kundeopplevelser
  • Bedret kvalitet og kommunikasjon
  • Samspill med andre trafikkanaler
  • Økt salg

Hvordan tilrettelegge for søkemotorer?

Det finnes ikke ett enkelt svar på hvordan man kan tilrettelegge for søkemotorer, og det er heller ikke lett å formidle alt det tekniske som medfølger. Søkemotorene består tross alt av digitale koder, algoritmer og moderne datavitenskap!

«én ting man ikke trenger stor teknisk kunnskap for å forstå,
er at søkemotorer og nettsider har noe til felles
- de skal begge benyttes av mennesker.»

De som har utviklet søkemotorene har gjort det for å dekke menneskelige behov. Derfor gjør vi mye av det samme når vi gjør SEO, bare litt baklengs... med øye for at søkemotorene skal forstå nettsidene.

Komme i gang med SEO

Ved å analysere hvordan besøkende finner frem til nettsiden, er man godt på vei til å vite hva man må gjøre av SEO for å få god trafikk inn til nettsiden. Nedenfor finner du noen enkle spørsmål som kan hjelpe deg i gang med søkemotoroptimaliseringen:
  • Hvilke søkeord blir brukt for å finne nettsiden?
  • Hvilke søkeord ønsker du å være synlig på?
  • Hvordan rangerer nettsiden på aktuelle søkeord?

Når man først har fått et overblikk over hvor trafikk inn til nettsiden kommer fra, så er det også lurt å analysere hvordan de som besøker nettsiden faktisk bruker den.
  • Hvem besøker nettsiden?
  • Hvilke behov har de?
  • Hva slags innhold blir mest lest?
  • Hvordan finner de frem til innholdet?
  • Mangler nettsiden innhold?
  • Hvor intuitivt er det å bruke nettsiden?

Få hjelp med søkemotoroptimalisering

Våre spesialister bistår deg gjerne med SEO. Kontakt oss for spørsmål om forbedring av din nettside og synlighet.
loader
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
VÅRT NETTVERK:
loader